“ԻՐԱՏԵՍ” թիվ 6, 31․01․2020
Հարցազրույցի 4-րդ և վերջին մասը:
Զրուցում են գրող, հրապարակախոս ԴԱՎԻԹ ՄԿՐ ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ և հայագետ, Հայաստանի մշակույթի վաստակավոր գործիչ, ՀՀ նախագահի 2011 թ. մրցանակի դափնեկիր ԱՐԳԱՄ ԱՅՎԱԶՅԱՆԸ:
Դ. Մ. Ս. -Եթե հիշողությունս չի դավաճանում, ժամանակին լույս էր տեսնում «Հուշարձան» տարեգիրքը, որտեղ արծարծվում էին հուշարձաններին առնչվող բազմաթիվ հիմնախնդիրներ… Եվ այդ ամսագիրը կապվում էր Ձեր անվան հետ:
Ա. Ա. -Այո, 1979 թ., աշխատանքի անցնելով Հայաստանի հուշարձանների պահպանության գլխավոր վարչությունում, որոշ ժամանակ անց, 1981-82 թթ. կազմավորեցի և ղեկավարեցի հրատարակչական բաժինը, հիմնադրեցի «Հուշարձան» տարեգիրքն ու կազմակերպեցի լույսընծայումը։ Կուզեի նշել, որ հրատարակչական գործունեությունը հարազատ է ինձ: Մինչև 1978 թ. աշխատել եմ ՀՀ ԳԱԱ, ՀՀԿ կենտկոմի հրատարակչության տպարաններում, որտեղ գրաշարից հասել եմ պատասխանատու պաշտոնների: Հետագայում՝ 2007 թ. աշխատանքի անցնելով այժմյան «Հուշարձանների պահպանության ծառայություն» ՊՈԱԿ-ում (տնօրենի գիտական գծով տեղակալ, բաժնի վարիչ), մինչև 2015 թ. կազմակերպել եմ հրատարակչական աշխատանքները։ Ինչպես այս ՊՈԱԿ-ում, այնպես էլ հուշարձանների պահպանության գլխավոր վարչությունում նախաձեռնել ու գլխավորել եմ մեր նյութական ժառանգությանը վերաբերող բազմաթիվ գիտական ու գիտահանրամատչելի գրքերի և բուկլետների, պլակատների տպագրությունը, իրականացրել հրատարակչական այլ աշխատանքներ։
Դեռևս 1981 թ. հուշարձանների պահպանության համակարգում կազմավորել ու գլխավորել եմ աշխարհասփյուռ հայոց նյութական մշակութային ժառանգության քարտարան-շտեմարան ստեղծելու աշխատանքները։ Մշակել եմ այդ աշխատանքների սկզբնական և վերջնական փուլերի սկզբունքները, կազմել ուսումնասիրվող գիր ու գրականության ցանկերը։ Իր տեսակի մեջ եզակի այդ քարտարանը կազմվել և համալրվել է հայերեն, ռուսերեն, անգլերեն, ֆրանսերեն, թուրքերեն, արաբերեն, գերմաներեն և այլ լեզուներով տարատեսակ պատմական և աղբյուրագիտական գրականությունից քաղված տեղեկությունների հիման վրա։ Ընդ որում, անխտիր քարտավորվել են ինչպես կանգուն ու ավերակ և մեր օրերը հասած, այնպես էլ աղբյուրներում հիշատակված և դարերի ընթացքում ավերված-անհետացած տարատեսակ բոլոր հուշարձանները։ Այդ համապարփակ ու եզակի ծրագրի շնորհիվ, երբ արդեն քարտավորվել էր հրապարակի վրա եղած անհրաժեշտ գրականությունը և հընթացս լրացվում էր նաև նոր հրատարակություննեով, 2012 թվականից սկսել էինք արդեն ըստ տարածքների ցուցակներ կազմելու աշխատանքները, հրատարակման էր պատրաստ Բիթլիսի տարածաշրջանի հուշարձանների ցուցակը, և մի քանիսն ընթացքի մեջ էին, «Հուշարձանների պահպանության ծառայություն» ՊՈԱԿ-ի նախկին տնօրենության տգիտության և ՀՀ մշակույթի նախարարության համաձայնությամբ ու նրա նախարար Հ. Պողոսյանի թեթև ձեռքով այդ բաժինը 2014 թ. լուծարվեց։ Ասել է՝ գոնե մի քանի կետերով ցանկագրված որևէ ցանկ ու ցուցակ պետք չէ Հայաստանին և պետք էլ չէ գոնե այդպիսով տեղեկանալ, թե հայ ժողովուրդն իր գոյության հազարամյակների ընթացքում որտեղ և ինչ է կառուցել-ստեղծել, ինչն է ավերվել և ինչը պահպանվել՝ ավերակ, կիսավեր կամ կանգուն վիճակում… Նման երևույթներից խուսանավելու համար են հավանաբար ասել, որ հացը հացթուխին պետք է տալ, վարձն էլ՝ մի բան ավելին։ Դե ինչ, թող անտերության մատնված մեր արժեքները դրսում օտարները ավերակների վերածեն, ներսում էլ մենք նպաստենք՝ մեր հանցավոր և անհասկանալի դիրքորոշմամբ։
Դ. Մ. Ս. -Այսօրվա սերունդը չի պատկերացնում կամ աղոտ գիտի, թե մինչ համակարգչային տեխնիկայի կիրառումը, գրքերը, թերթերն ու ամսագրերը և, առհասարակ, տպագիր արտադրանքն ինչպիսի տաժանակիր աշխատանքով են ստեղծվել։ Քաջատեղյակ չէ, որ Հայաստանում և առհասարակ աշխարասփյուռ հայոց բազմաթիվ գաղթօջախներում, բազմահազար հայոց գիր-գրականությունը ստեղծվել է ձեռքի գրաշարությամբ։ Պատկերացնել է պետք, թե ինչպիսի նվիրում է անհրաժեշտ այդ բարդ և աշխատատար գործն իրականացնելու համար :
Ա. Ա. -Ես անասելի ցավ եմ ապրում, որ այսօրվա մեր ինքնիշխան երկրում՝ գրասեր ու գրապաշտ մեր ժողովուրդը ինչ-ինչ պատճառներով երես է թեքել գիր ու գրականությունից։ Այդ ուղղությամբ մորմոքներս աղի ու դառնահամ են նաև այն պատճառով, որ վերջին երեսուն տարում՝ մեր իշխանությունների պատասխանատուների եսասիրական ու ապազգային մտածելակերպի պատճառով՝ բառիս լայն իմաստով, ավերակների վերածվեցին առհասարակ մեր ազգային հիշողության շատ բաղադրիչներ, նաև գյուղական բնակավայրերի գրադարաններն ու մշակութային օջախները։ Այդ տարիներին, օրինակ, Երևանում օտարվեցին շուրջ 60-ից ավելի գրախանութներ, կինոթատրոններ, մշակութային տներ, հանրապետությունում փակվեցին հարյուրավոր գրադարաններ։ Ոչնչացան և շարքից դուրս եկան հազարավոր գրքային հավաքածուներ: Եվ այսօր, չնչին տպաքանակներով լույս ընծայվող մամուլն ու գրականությունը իրացվում են մեծ դժվարությամբ։ Այս ամենը և բազմաթիվ այլ տագնապալի մշակութային իրողություններ, առանց չափազանցության, նման են սեփական մշակույթը միտումնավոր կերպով վանդալիզմի ենթարկելու հանցագործության, որի պատճառով հայ մարդը օր օրի կտրվում է իր ազգային ու պատմական հիշողությունից և գոյատևում-ապրում միայն իր տնտեսական-կենցաղային հոգսերը հոգալու խնդիրներով։ Իսկ այդպիսի իրավիճակները փոքրաթիվ ժողովուրդների և միատարր բնակչություն ունեցող երկրների համար, որոնց թվում է Հայաստանը, ուղղակի կործանարար են։
Դ. Մ. Ս. -Նույնպիսի տագնապներ ունեմ նաև ես: Վերջերս ուսանողությունը և ոչ միայն նրանք, իրավացիորեն բողոքի ցույցեր են անցկացնում բուհերի ոչ հումանիտար ֆակուլտետներուն հայոց լեզուն ու գրականությունը, պատմության առարկաները ոչ պարտադիր դարձնելու ԿԳՄՍ նախարարության նախատեսվող որոշման դեմ։ Զարմանալիորեն խնդիրը թողնված է գլխավորապես ուսանողությանն ու դասախոսական կազմին, մինչդեռ վերոնշյալ և մի շարք ածանցյալ հարցեր, որոնց ներդրումը մեր իրականության մեջ լուրջ վտանգներ է պարունակում և կարող է հանգեցնել մեր տեսակի գիտակցական ինքնաոչնչացման, անհարիր և անհամատեղելի է մեր հոգեկերտվածքին ու մտածելակերպին, մեր կենցաղին ու նկարագրին…
Ա. Ա. -Կարծիքս այդ որոշման նախագծի վերաբերյալ միանգամայն կտրուկ է՝ բացասական։ Պատասխանատուները, եթե ի մոտո ծանոթ լինեին այդ խնդրին, ապա կտեսնեին որ ոչ հումանիտար ֆակուլտետների ուսանողները հայերենից գրեթե բոբիկ են։ Քանզի նրանց հայերեն գրավոր խոսքն աղաղակող թերություններ և սխալներ ունի։ Չնչին բացառություններով, դրանցում առկա են ուղղագրական, շարահյուսական, կետադրական և ոճաբանական սխալներ։ Այնպես որ, անհրաժեշտություն կա թե՛ դպրոցական և թե՛ բուհական ծրագրերում եղած բացերն ու թերությունները վերացնելու և ոչ թե աղճատելու լիակատար կրթությունը և ոչ պարտադիր համարելու ինքնաճանաչումն ու մայրենիի իմացությունը հայ ուսանողության համար։ Ամենևին չպետք է անտեսել այն հանգամանքը, որ Հայաստան աշխարհը մինչ մեր օրերը հասել և աշխարհին ճանաչելի է դարձել նախ և առաջ մեր լեզվի ու գրականության, պատմության ու եկեղեցու, հոգևոր ու նյութական հարուստ, հազարամյակներով չափվող-կշռվող ժառանգության շնորհիվ։ Այդ առարկաների իմացությունն ու խորաթափանց տիրապետումը ցանկացած հայի համար մշտապես անհրաժեշտ ու պարտադիր են, և անհրաժեշտ է, որ մայրենի լեզուն, գրականությունն ու պատմությունը մշտապես գտնվեն պետական հոգածության ներքո։
ՈՒզում եմ շեշտել հայտնի ճշմարտությունը, որ բոլոր ժամանակներում Հայաստանի դեմ արշավողների առաջնահերթ խնդիրը եղել է հայոց եկեղեցիներն ու վանքերը ավերելն ու կողոպտելը, հայոց գրչագիր մատյանները հրդեհելն ու գերեվարելը, որից հետո սրի էին մատնում ժողովրդին, ավերակների վերածում և ոչնչացնում բնակավայրերը։ Այսինքն, հայ մարդուն զրկում էին իր անցյալի պատմական հիշողությունը պահող-ավանդող աղբյուրներից` գրադարաններից ու մատյաններից։ Հիմա այնպիսի տպավորություն է ստեղծվում, որ մենք դաս չենք քաղել մեր դառն ու դժնի պատմությունից։ Ավելին, երբ քիչ թե շատ ինքնիշխան ենք, օտար կողոպտիչների նման, ասես նրանց օրինակին հետևելով, պաշտոն գրաված պատահական մեկը սկսում է զանազան մեքենայություններ բանեցնելով սուր ճոճել սեփական ազգային հարստությունների և սրբությունների վրա։ Գաղտնիք չէ, որ մեր ժողովուրդը չափազանց զգացմունքային, նաև օտարամոլ է: Մեր ազգային գովելի առանձնահատկությունների հետ մենք ժառանգել և ստվերի նման անբաժան մեր մեջ կրում ենք նաև մեր հոգեբանության ու բնավորության բացասական հատկանիշները։ Այդ բացասական ու ազգակործան գծերի վերացման և արմատախիլ անելու, սերունդներին հավուր պատշաճի դաստիարակելու համար ոչինչ չենք ձեռնարկում, այլ հակառակ գործելակերպ ենք որդեգրում։ Միտքս ավարտեմ Ավետիք Իսահակյանի հետևյալ խոսքով. «Հայաստանում երկու սերունդ է աճում կողք կողքի. մեկը՝ ազգամերժ, կոսմոպոլիտ, լևանդին, անիդեալ, ձուլվող, ազգուրաց, մայրենի լեզուն արհամարհող, կարիերիստ, մյուս սերունդը՝ թանձր, թունդ հայրենասեր, հայրական օջախներին կառչած, գրաբարյան: Մի օր այս սերունդները՝ հայերը և այլասերվածները, իրար փոր պիտի թափեն»: Այս միտքն ընդունենք որպես զգուշացում Վարպետի կողմից:
Դ. Մ Ս. -Պարոն Այվազյան, ձեր գործունեությունը բազմաբովանդակ է, և շրջանակները լայնարձակ, բարեբախտաբար, դուք լցված եք գիտական նոր մտահղացումների նախաձեռնության եռանդով: Եղել են տարիներ, երբ մեկ տարվա ընթացքում մի քանի գիրք եք հրատարակել։ Գիտական հրատարակությունների համար դա ուղղակի հրաշալի է։ Այդ տեսակետից չեմ կարող չհարցնել` առաջիկայում ի՞նչ նոր հրատարակության կարող է սպասել ընթերցողը։
Ա. Ա. -Հարցերից մեկին պատասխանելիս արդեն ակնարկեցի, որ եկող տարի կհրատարակվի «Մեզ պետք են մտքի զորավարների» երրորդ հատորը։ Այս տարի տպագրված «Նախիջևանյան մտորումներ-էսքիզներ» ստվարածավալ հատորից հետո խորհում էի, որ դրանով կսահմանափակվեմ։ Սակայն չարաչար սխալվել էի, քանզի, մտորումներս ինձ հանգիստ չտվեցին, և այժմ ավարտում եմ հաջորդ հատորը, որը, կարծում եմ, կհրատարակվի 2020 թվականին։
Ինձ համար գերխնդիր է «Նախիջևանի նյութական մշակույթի ժառանգությունը» եռահատորի հրատարակումը։ Պատճառն այն է, որ դրանք բավական ծավալուն և հարուստ պատկերազարդումներով հատորներ են լինելու և ընդգրկում են Նախիջևանի տարածքի փաստավավերագրական բոլոր նյութերը մինչև մեր օրերը, այսինքն, մինչև ադրբեջանական վանդալիզմի ենթարկվելը։ Առաջին՝ «Գողթն գավառ» հատորն արդեն 4-5 տարի պատրաստ է տպագրման, որը տարեցտարի հետաձգվում է հովանավորների բացակայության պատճառով։ Ծախսաշատ այդ հատորները եռալեզու և պատկերազարդ են։ Ընդհանուր պատկերացում կազմելու համար նշեմ, որ միայն Գողթն գավառին նվիրված հատորը 930 էջ է և ունի 1800-ից ավելի լուսանկար, որոնցից շուրջ 300-ը՝ գունավոր։ Փաստեմ նաև, որ հայ գրատպության պատմության ընթացքում մեկ գավառի հուշարձանների վերաբերյալ այդպիսի ծավալուն փաստավավերագրական նյութերով հագեցած ժողովածու դեռևս չի հրատարակվել։ Այնպես որ, անելիքներ և լուծումներ պահանջող խնդիրներ դեռևս շատ կան։
Դ. Մ. Ս. -Հուսանք, որ կգտնվեն հովանավորներ, ովքեր կարժևորեն հայագիտության այն ձեռքբերումները, որոնց հասել եք Ձեր գիտական անձնվեր գործունեության ընթացքում, և որոնք անհրաժեշտ է, որ դառնան հանրության սեփականությունը: Ինչու՞ եմ շեշտում մասնավորապես անհատ հովանավորների գործոնը… Որովհետև բնավ հույսեր չեմ կապում ներկայիս իշխանությունների, մասնավորապես ՀՀ ԿԳՄՍ նախարարության հետ, որովհետև այլևս գոյություն չունեցող մշակույթի նախարարության գործառույթները առայսօր սահմանափակվում են հակամշակութային էքստազով:
Իսկ Ձեզ, պարոն Այվազյան, մաղթում եմ տոկունություն, քանզի Նախիջևանն ուսումնասիրելու Ձեր տագնապները բնավ չեն նահանջել, այլ փոխակերպվել են այդ տքնաջան աշխատանքի արդյունքները ընթերցողի և ուսումնասիրողի գրասեղանին դնելու փորձության: Լավատես լինենք: Հաջողություն եմ մաղթում Ձեր հայրենանվեր գործին: